Ei oikein tahdo päästä perille, millaista pääkaupunkiseutua Vanhanen ja Keskusta oikeastaan haluavat. Yhtenä päivän julistetaan hajasijoitettua puutarhakaupunki-ideaa pääkaupunkiseudun metsiin, toisena päivänä vähätellään raideliikenteen merkitystä ympäristöpäästöjen vähentämisessä ja kolmantena halutaan yksityistää pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne. 

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Ymmärtäähän ns. maalaispuutarhakalupunkidean kepulaisista lähtökohdista. Kaipuu maaseudulle taitaa pysyä geeneissä vielä pari kolme kaupunkilaissukupolvea. Minulla itselläni vaan on aivan toisenlainen käsitys puutarhakaupungista. Se on suhteellisen tiiviisti rakennettu, taloryhmien välissä on paljon puistoja, istutuksia ym. Lisäksi kunnon puutarhakaupunki on hyvien julkisten kulkuyhteyksien piirissä.

 

Raideliikenteessä Vanhanen vetää täysin itsenäistä ja tietämätöntä linjaa. Kyllä asiantuntijat kaikkialla maailmassa puhuvat raideliikenteen puhtauden puolesta. Vanhaselle ja muille epäilijöille täytyy vain muistuttaa, että [b]raideliikennettä täytyy käyttää[/b]. On siirrettävä kiskoille yhä enemmän myös raskasta liikennettä, puhumattakaan asiointi- ja työmatkaliikenteestä. Vanhaslaiset hajasijoitetut puutarhakaupungit ja omakotitalot sillä tällä mäennyppyöillä eivät tue raideliikenteen kehittymistä.

 

Mitä tulee lähiliikenteen kilpailuttamiseen, on siitä melko huonoja kokemuksia mm. englannista, jossa juna- ja matkustajaturvallisuus kärsi merkittävästi. Kilpailuttamisen sijaan tulisi kantaa erityisesti huolta esimerkiksi pääradan läpäisykyvyn parantamisesta ja uusien pääkaupunkiseudun raidelinjausten rakentamisen aikaistamisesta.

 

Mistähän tyhjästä Vanhanen aikoo polkaista pääomavaltaisella alalle uudet yrittäjät ja osaavan henkilökunnan. Eipä jää paljon muuta vaihtoehtoa kuin VR:n pilkkominen ja lähiliikennettäkin hoitava henkilökunnan joutuminen heittopusseiksi ja huonoimmassa tapauksessa palkkaehtosshoppailun kohteeksi.